- MOC.OOTAHAD
- selcitrA seidutS erutuF
- MOC.OOTAHAD
كۆمهڵناسي كووئير
نووسەر: ئهحمه غوڵامي
دهسپێك
كووئير[1] كۆمهڵه بۆچوونێكي كۆمهڵناسانهيه كه به تايبهت له پانتايي سێكسواليتهدا پهيوهست بووه به باسي هۆمۆسێكچوال (هاوڕهگهز خوازي) و دووتوخمي و گهي و لێزبێنهكان. بهم شێوه كووئير كهلێنێكه كه له ديواري سێكسواليتهي ئۆرتۆدۆكس و راستگهرادا بهدي هاتووه. ئهم ترازانه، لادانێكي ئهخلاقي/سياسيه له چوارچێوه باو و زاڵهكان له بواري سێكسدا. ئاوا ترازانێك كارێكي كردووه كه بێدهنگي كۆمهڵناساني سهرهتايي، يهكسهر تێك بشكێ و رهوتي سێكسواليته به واتهي بنهمايهكي مهعريفي و ئيپستمۆلۆژيك ببێته بنهمايهكي نوێ بۆ ناسين.
وشهي كووئير، له سهدهكاني شانزه و ههڤده به واتاي شتێكي نهناسياو و سهير و سهمهره و نائاسايي بوو. له سهرهتاي سهدهي بيستهم به واتهي جنێو و ناونيتكه بهكار دهبردرا، و زياتر بۆ كهسانێك بوو كه ههستێكي رهگهزي نائاساييان ههبوو.(سارا،2006: 4) ئهم روانگهيه به تايبهت له دواي 1970 وهكوو بهشێكي سهرهكي له كۆمهڵناسي و به تايبهت له بهرامبهر رهوتي زاڵي سێكسواليتهدا سهري ههڵدا. كووئير دهتوانێ ناوێك بێ يان كردارێك يان بابهتێك، بهڵام به تهنيايي له خۆيدا بهستێنێكي مێتۆدۆلۆژيكي و چهمكي نيه، بهڵكوو كۆمهڵێك سهرقاڵبووني فيكري و پراكتيكيه كه له بواري سێكس و رهگهز و مهيلي سێكسيدا سهر ههڵدهدا. ههرچهند تيۆري كووئير قوتابخانه و ريبازێكي فيكري سهربهخۆ نيه له چهشني ماركسيسزم يان پێكهاتهخوازي و ...، بهڵام رشتهيهكه كه به شێوهيهكي نائۆرتۆدۆكسي[2] و پێچهوانهخوازانه كۆمهڵێك بابهت و رێبازي رهخنهگرانهي له ريبازهكاني ديكه له خۆ گرتووه.(سپارگۆ، 1999 : 9 ) باسي كووئير به واتهي دابڕانێك له بابهتي سێكس و پێوهندي ئاسايي سێكس كه پێي دهوترێ هێترۆسێكسواليته (ناهاورهگهز خواز) ئهمڕۆكه له زۆربهي بوارهكاندا رهنگدانهوهيهكي بهرچاوي له خۆ گرتووه، باسي كووئير و بيناسازي، فيلم، هونهر، پيشهسازي و ديزاين و ... ههنووكه بهشێكي سهرهكيه له ئهدهبياتي ساوه، بهڵام تێر و پڕي كووئير.
تيۆريهكاني كووئير
تيۆري كووئير له ناوهڕاستي نهوهدهكان كاردانهوهيهكي زۆري ههبوو له سهر تيۆريه كۆمهڵناسيهكان. خودي كووئير له ژێر كاريگهري پاش پێكهاته خوازهكان و به تايبهت ميشێل فۆكۆ و باتلێر و دريدا سهري ههڵداوه. به پێي ئهم ئهنديشهيه ههر چهشنه شوناسێك و تهنانهت شوناسي رهگهزيش له خۆيدا شوناسێكي بگۆڕ و كاتي و دڵخوازانهيه. ئهم روانگهيه به شێوهي توند و تيژانه دژ به گوتاري زاڵي رهگهزيه كه ناهاوڕهگهزي (هێترۆسێكچواليزم) به خاڵي سهرهكي ژياني رهگهزي دادهنێ و پێي وايه " پێويسته كۆمهڵناسان بيريان تيژ بكهنهوه و به شێوهيهكي قووڵبينانه له هێزي ئاژاوهگێڕي هێترۆنۆرماتيڤيتي[3] (ناهاوڕهگهز خوازي نۆرماڵي) ورد بنهوه كه بنهماي سهرهكي و رێكخهري ديسيپليني كۆمهڵايهتيه(گرين 2002: 521) ههڵوهشاندنهوهي بنهماي ئهخلاقي رهگهزي باو واته هێترۆسێكسواليته له راستيدا ههڵوهشاندنهوهي ئهو گوتاره زاڵه كۆمهڵايهتي-سياسيانهيه كه پێوهنديهكي قايميان له گهڵ دهسهڵات و ديسيپليني كۆمهڵايهتي دابهستووه و له درێژهي مێژوودا وهكوو بابهتێكي ئاسايي و سرووشتي رهچاو كراون. ههر بهم پێيهيه كه كووئيريش وهكوو پاشپێكهاتهخوازي پێكهاتهيهكي سياسي دهگرێته خۆي.
ستين و پلامێر له وتارهكهياندا له كتێبي "تيۆري كووئير/كۆمهڵناسي" چوار نيشانهي تيۆري كووئير دێننهوه كه كووئير لهم رێگهوه ههڵوێستي گرتووه: يهكهم بڕوا بهوهي كه دهسهڵاتي رهگهزي له سهرانسهري ژيان بهردهوامه و له رێگهي سنووردانان و دابهشكاريه دوانهييهكانهوه به هێزتر دهبێتهوه. دووههم پڕۆبڵماتيككردني بابهته رهگهزي و سێكسواليتهييهكان به شێوهي شتانێك كه ههميشه بنهمايهكي ئاڵۆز و ناروونيان ههيه. سێههم، پهسهند كردني ستراتژي مافي سيڤيل و لايهنگري له "پێكهاته شكێني و ناوهند شكێني و خوێندنهوه پێداچوونهوهييهكان و سياسهتهكاني دژه يهكسانسازي[4] و چوارهم خوازياري پرسينهوه لهو بهستێنانهي كه وهك پانتايي بابهته رهگهزيهكان ناناسرێن.(ستين و پلامێر 1996: 134)
له سهرانسهري ئهم چوار نيشانهدا، كووئير دژ بهو ههڵوێسته زاڵه رادهوهستێ كه هێترۆسێكسواليته وهك لايهني درووستي ژياني سێكسي رهچاو دهكا و لهم رێگهوه دهسهڵاتي خۆي به سهر ناهێترۆسێكسواليته يان ههمان هاوڕهگهزخوازيدا دادهسهپێنێ. به راي گامسۆن، رهچاو كردني بابهتي جێگير و نهگۆڕ بۆ ههر شوناسێك ههم دهتوانێ بنهمايهك پێك بێنێ بۆ ستهم و ههم بنهمايهك بۆ دهسهڵاتي سياسي.(گامسۆن 1995 : 391)
تيۆري كووئير، كۆمهڵێك ئهمرازي ديكانستراكتيڤي به دهستهوهيه كه له تيۆريهكاني پاشپێكهاتهخوازي و ديكانستراكشێن و دهروونشيكاري وهرگیراوه. كۆمهڵناساني وهك فۆكۆ و دريدا و سێجويك و باتلێر كاريگهريهكي زۆريان بووه له سهر ئهم ئهنديشهيه. به تايبهت كاره سهركهوتووهكهي فۆكۆ له سهر "مێژووي سێكسواليته"، جۆرێك داڕشتنهوهي تازه بوو له سهر چهمكسازي رهگهزي و مێژوويي له مهڕ سێكسواليته. له سهرانسهري ئهم بۆچوونه و بۆچوونهكاني ديكهدا، شوناسي رهگهزي له خۆيدا بابهتێكي سرووشتي و زاتي نيه، بهڵكوو به لاي فؤکؤ و ئهم بيرمهندانه شوناسي رهگهزي وهكوو شوناسهكاني ديكه، كانستراكتي كۆمهڵايهتيه و ههڵقوڵاوي كۆمهڵێك پێوهندي زاڵه له كۆمهڵگهدا وهكوو دهسهڵات و سيستهمي سياسي و ئابووري و .. بؤ وێنه سێجويك، پێي وايه وهبهرهاتني چهمكي دوانهي هاوڕهگهزخواز/ناهاوڕهگهزخواز له زاتي فهلسهفهي رۆژاوا دايه كه ئهمه له خۆيدا گوتارێكي زاڵي دژههاوڕهگهزخوازي پێك هێناوه.
ميشێل فۆكۆ زياترين كاريگهري بووه له سهر تيۆري كووئير؛ كتێبي مێژووي سێكسواليته كه له ساڵي 1970 نووسرا له ئاكامدا بزاڤێكي سێكسي له ناو كولتووري رۆژاوادا بهدي هێنا.(سپارگۆ، 1999 :11-10) فۆكۆ به رهچاو كردني روانگهيهكي مێژوويي، له راستيدا ئاكاري ناهاوڕهگهزخوازي وهكوو بابهتێكي كانستراكتيڤ به بابهتێكي مێژوويي ناوزهد دهكا كه له ژێر كاريگهري رهوتێكي كۆمهڵايهتي/مێژوويي پێك هاتووه و ههنووكه به واتهي بهشێك له گوتاري زاڵي سێكسي بووهته بنهمايهك بۆ رژيمي دهسهڵات/حهقيقهت. به رای فۆکۆ چهمکی سێکسوالیته له سهردهمی مۆدێڕن و به تایبهت دوای سهردهمی ئیلیزابێت، تووشی گۆڕان و وهرچهرخانێکی سهرهکی هاتووه. به رای ئهو مانای سێکسوالیته له سهردهمی یۆنانی کۆن پهیوهست بوو به بابهتی چێژ و ئهخلاقی خۆسهروهری[5]. له سهردهمی مۆدێڕن سێکس بووه به بهشێک له گوتاری حهقیقهت. لهم سهردهمهدا، شهپۆلێک له دهستوور و بڕیاری سێکسی له پێناو زانستهکان وهک دهروونناسی و پزیشکی و جهماوهرناسی به دهوری سێکسوالیتهوه بهدی هاتن. بهم پێیه به رای فۆکۆ سێکسوالیته لهم سهردهمهدا دهسکهوت و بهرههمهاتووی زانسته. کهوابوو سێکسوالیته نه بهشێکه له ژێن و لهشی ئێمه و نه بابهتێکی نهگۆڕ و سرووشتیه. ههر چهشنه ئاکارێک دژ به یاسا و بنهما زانستیهکانی سێکسوالیته، بۆ وێنه هاوڕهگهزخوازی، بهشێک بوو له پێشێل کردنی یاساکان و بهم پێیه هۆکاری شهرمهزاری و سزا بوو. رژیمی سێکسوالیتهی نوێ به واتهی رژیمێکی حهقیقهت، جیهانێکی نوێی به دی هێنا که تێیدا کۆمهڵێک ئاکاری وهک ناهاوڕهگهزخوازی،مناڵبازی، ئاژهڵ بازی، دهستپهڕ و ... به واتهی بهشێک له ترازانی کۆمهڵایهتی/ئهخلاقی دهکهوتنه بهرامبهر لایهنی سرووشتی و ئهخلاقی پێوهندی سێکسی واته ناهاوڕهگهزخوازی. شهڕی فۆکۆ ئهوهیه که سیستمی مۆدێڕن به دابهزاندنی ئاستی سێکسوالیته بۆ پێوهندیه سێکسیهکان، کۆمهڵێک دابهشکاری چهمکی له ناو کۆمهڵگه به دی هێناوه و بهم پێیه رێگهی خۆش کردووه بۆ زاڵ بوون و دیسیپلینی کۆمهڵایهتی و دهسهڵاتداری به سهر مڕۆڤهکان.(سیدمهن، 1386: 6-222)
ههر چهند به راي سپارگۆ ئهم مۆدێله گشتي فۆكۆ له خۆيدا بنهمايهكي سهرهكيه بۆ تيۆري كووئير.(ههمان: 26) بهڵام نووسراوهكاني باتلێر له كتێبي كێشهي رهگهز[6] بوو كه بوونه بهشێكي سهرهكي له تيۆري كووئير. باتلێر رهگهز به واتايهكي نهمايشي[7] رهچاو دهكا نهك دياري كراو. واته رهگهز بريتيه له كۆمهڵێك بۆچووني بێهۆ كه بنهمايهكي هێژمۆنيك له مهڕ شوناسي رهگهزي پێك دێنێ. باتلێر بهم پێيه رهگهز وهكوو تێگهيشتنێكي كولتووري له جهستهيهكي بيۆلۆژيكي له سێكس وهكوو جهستهيهكي بيۆلۆژيكي جيا دهكاتهوه و سێكسواليتهش به واتهي بهكارهێناني ئۆبژهي سێكس رهچاو دهكا. بهڵام ئهم دياردانه رهنگه ئاوا بهم شێوهيه له لايهن تاكهوه، لێكجيا ناكرێتهوه، چوونكا ئهمانه له پێوهندي له گهڵ ئهويديدا بهديهاتوون و بوونهته شوناسي تاك(باتلێر 2006: 23) بۆ وێنه پياو كهسێكي خاوهن پياوهتي، ئهندامي نێرينه و ناهاوڕهگهزخوازه. كهوابوو پياوهتي و ناهاوڕهگهزخوازي پێوهنديهكي ئهمئهوهكيان ههيه. رهگهز لايهنێكي نهمايشي دهدا به تاك كه بهو شێوه ژيانێكي سێكسي پێك بێنێ. كهوابوو سێكسواليته ههمان لايهني نهمايشي و كانستراكتي رهگهزه و بهم پێيه باتلێر چهمكي بيسێكچوال[8] رهچاو دهكا كه بۆ تاوتوێ كردني باسي نهمايشي بوون بابهتێكي كارامهيه. به راي ئهو درێژهدار بووني نهمايشي رهگهزه كه رێگه دهدا رهگهزهكان به شێوهي كولتووري دابسهپێن. و ئهمه شێواز و رێساي سێكسواليته (ژنانهبوون يان پياوهتي) دياري دهكا.
دیانا فۆز[9] یهکێک له بیرمهندانی کووئیر، له ژێر کاریگهری ئه ندیشهی دریدا، پێی وایه ههر چهشنه پێناسهیهک له مهر ناهاوڕهگهزخوازی و ناهاوڕهگهزخوازی و شتانی دیکه، له خۆیدا دابهشکاری له نێوان رهگهزهکان پێک دێنێ؛ به رای ئهو "دیکانستراکشێن ... شوناس به واتهی جیاوازی ... دادهنێ. به ههمان ئهندازه که شوناس له خۆیدا ناشوناس بهدی دێنێ، مهسهله همیشه به بههای رهتکردنهوهی ئهویدی یان سهرکوت کردن و نکۆڵی کردنی ناشوناس تهوا دهبێ".(سیدمهن،1386: 328) ئهو له جیات باس کردن له پێناساندنی شوناسی هاوڕهگهزێتی یان ناهاوڕهگهزێتی با بگهڕین به دوای شێوهی پێکهاتنی رێسای سێکسی تا بهم شێوهیه کۆلۆکسیۆنێک له شوناسه سێکسیهکان بهدی بێت.
کؤتایی:
رهخنهی کووئیر له راستیدا به چالینج کێشانی ئهم ههڵوێسته زاڵهیه له مهڕ پێوهندی سێکسی که له سهر بنهمای ناهاوڕهگهزخوازی بنیات نراوه. ئهم گوتاره زاڵه، بنهمایهکه بۆ رێکخستن و دابین کردنی ماکهکان و پێوهندیه سێکسیهکان و ههروهها رێکخستنی یاسا و پهروهرده و به گشتی رژیمێکی دهسهڵات/حهقیقهت. بیرمهندانی کووئیر به ئاوڕ دانهوه له هاوڕهگهزخوازی و شێوهکانی دیکهی پێوهندی سێکسی دهیانهوێ لاوازی هێزی بهرهههێنانی کۆمهڵایهتی ئهم گوتاره زاڵه وهدیار بخهن و بهم شێوه ئیمکان و ئهگهرێکی نوێ بۆ دهستهبهر بوون و خۆدهربڕینی مهیل و شوناس و پێکهاتهی کۆمهڵایهتی رهگهزی بدهن به دهستهوه. چوونکا گهڕان به دوای حهقیقهت و مانایهکی دیاریکراو وههمهلایهن و بهو پێیهش دابین کردنی پێناسهیهکی دیاری کراو له خۆیدا خواستی دهسهڵات پتهوتر دهکا. ژن له گوتاری زاڵی مۆدێڕن که به تایبهت بهشێکی زۆری دهگهڕێتهوه بۆ کاریگهری زانستی بیۆلۆژی و دهروونشیکاری، به واتهی مڕۆڤێک رهچاو کراوه که ژنانهیی بوونی به دهوری ئهندامی ژنانهوهیه و نهبوونی فالووس (ئهندامی نێرینه) ئهوی به واتهی ژن ناوزهد کردووه. ژنێکی ساغ و سڵامهت کهسێکه که به نهبوونی ئهندامهوه (مهبهست ئهندامی نێرینه) داکهوتووه، و به واتهی ژنێکی ناهاوڕهگهزخواز و ئاسایی دهژی، بهڵام دیکانستراکشێن به واتهی سهرهکیترین مێتۆدی کووئیر، ههڵوهشاندنهوهی ئهو پێکهاته کۆمهڵایهتی و سیاسیه به دهوری ئهم بۆچوونه که تێیدا زانست و دهسهڵات رۆڕڵی سهرهکی دهبینن. دیکانستراکشێن وهک میراتی دریدا، ههڵوهشاندنهوهی هیرارشی و ریزبهندی کۆمهڵایهتی و تێکشکانی پتهبوونی ئهم پێکهاتهیه له ناو رێکخراوی زهینی و زمانیدا(سیدمهن، ههمان: 4-223) و له راستیدا ئهمه ههمان سڕینهوهی دهسهڵاته به واتهی بنهما و چهقی تهواوی بهرههمه کۆمهڵایهتیهکان یان ئهو شتهی دریدا پێی دهڵێ، لۆگۆسێنتریزم. لهم بۆچوونهدا شوناسی ژنانه/پیاوانه، به ههمان ئهندازهی شوناسهکانی دیکهی وهک رۆژاوا/رۆژههڵات یان نهتهوه/ئێسنیک و ... شوناسێکی کانستراکته و له درێژهیهکی مێژوویی و سیاسی پێک هاتووه. بیرمهندانی وهک باتلێر، فۆز و سێجویک و ... پێیان وایه که ههرچهند رهنگه پێوهندی ناهاوڕهگهزخوازانه ئاساییتر و سرووشتیتر بێته بهرچاو، بهڵام ئهمه نابێته هۆی ئهوهی که ببێته گشتیهتی ژیانی کۆمهڵایهتی و وهبنهمایهکی یاسایی و ئهخلاقی رهچاو بکرێ و جهسته و زهینی کۆمهڵگه به رێگهیهکدا ببا که بۆ جهماوهر دیاری کراوه. کووئیر دهنگێکی به گووڕه بۆ دهرباز بوون له تهواوی ئهو گوتاره زاڵه کۆمهڵایهتی/سیاسیانهی که پێیان وایه حهقیقهت به شێوهیهکی ئهخلاقی و یاسایی له پێناو ههڵسوکهوت و دیسیپلینی ئهوان دایه.
سهرچاوه:
- سیدمن،استیون(1386)کشاکش آرا در جامعهشناسی، ترجمه: هادی جلیلی، تهران: نی
- Stein, A & Plummer, K (1996) “I can’t even think straight”: “Queer” theory and the missing sexual revolution in sociology. In Queer Theory/Sociology, ed. S, Seidman, Cambridge: Blackwell
- Gamson, J (1995) Must identity movements self-destruct? A queer dilemma. Society Problem, N: 42, p: 390-407
- Green, AI (2002) gay but not queer: Toward a post-queer study as sexuality. Theory Society, N: 31, P: 521-45
- Ahmed, S(2006) Queer Phenomenology: Orientations, Objects, Others. London: Duke University Press
- Spargo, T(1999)Foucault and Queer Theory, New York, Totem Books
- Butler, J. (2006) Gender trouble. New York: Routledge. (Original work published 1990)
ژێرنووس
[1] Queer
[2] Unorthodox
[3] heteronormativity
[4] antiassimilationist
[5] Self-mastery
[6] Gender Trouble
[7] performativity
[8] bisexual
[9] Diana Fuss
په یوه ندی